fredag 20. desember 2013

De tre templer i Jerusalem

1 Det første tempel på Moria høyden i Jerusalem var Salomos tempel (hebraisk: בית המקדש‎, Beit HaMikdash, «Huset av Det Som er Hellig»).  Salomos tempel ble fullført i år 960 f.Kr., og ble ødelagt av babylonerne i år 586 f.Kr.

2 Det andre tempel i Jerusalem ble bygget 535 f.Kr. etter at jødene var kommet tilbake fra landsforvisningen i Babylon. Det andre tempelet ble fullført i år 516 og innviet året etter, og ble senere utvidet av Herodes den store, men mens det hele tiden var i bruk.
Derfor kalles Herodes-tempelet fortsatt "Det andre tempel", fordi det ikke var noe avbrudd i tempeltjenesten under ombyggingen.

Herodes-tempelet ble skadet av brann da Jerusalem ble inntatt av den romerske hærføreren Titus i år 70 e.Kr., særlig ble den nordre fløy skadet i brannen.
Romerne plyndret tempelet for kostbarheter etter at brannen brøt ut noe som viser at brannen - med unntak av nordre fløy - hadde et heller beskjedent omfang.
Tempelområdet ble stående mer eller mindre som en sotet ruin inntil Jerusalem blir gjeninntatt av jødene i år 132 e.Kr. 

3 Det tredje tempel var Bar Kokhba-tempelet som eksisterte i knappe to år - fra 132  til 134 e.Kr. Dette tempel var en restaurering av Serubabel/Herodes-tempelet og sannsynligvis tilpasset målene for det tempel som er omtalt hos Esekiel.
Bar Kokhba-tempelet er avbildet på den mynt som ble utstedt av den jødiske staten under ledelse av Bar Kokhba.
Bar Kokhbas tittel Ha-Nasi er også gjengitt på mynten.

Dødehavsrullene har kastet lys over Judea under ledelse av Bar Kokhba, bl.a. hevder språkeksperter at omtalen av Jerusalem ville vært en annen om byen var uten et tempel i funksjon i denne perioden.

Jerusalem ble gjenerobret av keiser Hadrian i år 134, og tempelet ble fullstendig revet ned (demontert) stein for stein i henhold til Jesu profeti. At tempelet ble revet av Hadrian og ikke av Titus er bekreftet i det omfattende byzantinske historieverket Chronicum Paschale fra det syvende århundre, og som omhandler jødenes historie.

De verdifulle marmorblokkene ble selvsagt gjenbrukt, men da til å oppføre et tempel til Jupiter på nøyaktig samme sted Tempelet hadde vært. Utenfor Jupiter-tempelet ble det plassert en statue av keiser Hadrian.

Sannsynligvis vil forskningen på dødehavsrullene avdekke langt flere detaljer om den jødiske staten under Bar Kokhbas ledelse.

Forsøket på å bygge "det fjerde tempel"

I år 351-352 brøt det ut et jødisk opprør mot keiser Gallus (Flavius Constantius). Opprøret bredte seg i både Judea og Galilea. Opprøret ble raskt slått ned av keiserens general, Ursicinus, som beordret samtlige opprørere massakrert. 
Ti år senere, i år 362 beslutter keiser Julian den frafalne å gjenoppbygge tempelet i Jerusalem, dette for å motsi riktigheten i Jesu profeti at tempelet skulle brytes ned stein for stein. 
Som en forstår foraktet Julian kristendommen, og ville stanse dens utbredelse. Noe han mente var enklest om tempelet i Jerusalem igjen var oppbygd - som en motsigelse av Jesu profeti.
Det sies at Julian ved en anledning badet i tyreblod i et forsøk på å revitalisere en gammel romersk kult. Men på dette tidspunkt var ikke kristendommens utbredelse i området til å stoppe.
Under byggingen av fundamentet til tempelet ble hele prosjektet i år 363 knust av et jordskjelv som rammet Judea. Julian selv døde i juni år 363 og alle planer på å gjenoppbygge tempelet ble skrinlagt inntil vår tid.
___________

Bar Kokhba tempelet, det tredje tempel?

Den jødiske skatt, Fiscus Iudaicus

Flerkoneri blant jøder og kristne på Paulus' tid

Paulus' tredje misjonsreise

Paulus' andre misjonsreise

Paulus første misjonsreise

Det kommende eutanasiprogram

Åp.13, de 42 måneder

Blålys innført av Gestapo