tirsdag 5. mars 2013

Når var den opprinnelige påsken da Nattverden innstiftes?



Påsken da Jesus spiser påskemåltidet sammen med sine disipler og innstifter den nye pakt i sitt blod ved Nattverden, fant sted torsdag 22. april år 34 e. Kr., "mellom de to aftener", 14 - 15 Nisan.


Langfredag falt på 23. april, som tilsvarer 15. Nisan-dagen i den jødiske kalender.
De sytti uker (av år) hos profeten Daniel, som inneslutter hele Jesu frelsesverk, ebber ut i år 34.

Påskemåltidet er omtalt i tre av evangeliene, men ikke i Johannesevangeliet. Johannesevangeliet omtaler et  annet måltid, hvor Jesus blant annet vasket disiplenes føtter. Dette måltid fant sted antageligvis dagen før påskemåltidet.

De fire Nattverdstekster:

1. Korinterbrev  11:23-26
For jeg har mottatt fra Herren det jeg også har overgitt til dere: At Herren Jesus i den natt Han ble forrådt, tok et brød, og da han hadde takket, brøt Han det og sa: Ta, et! Dette er Mitt legeme som er brutt for dere. Gjør dette til minne om Meg! På samme måte tok Han også kalken etter måltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i Mitt blod. Gjør dette så ofte dere drikker den, til minne om Meg. For så ofte dere eter dette brød og drikker denne kalk, forkynner dere Herrens død, inntil Han kommer.

Matteus 26:26-28
Og mens de holdt måltid, tok Jesus brødet, velsignet, brøt det og gav det til disiplene og sa: Ta, et! Dette er mitt legeme. Så tok Han kalken, takket og gav dem og sa: Drikk alle av den! For dette er Mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndenes forlatelse.

Markus 14:22-24
Mens de åt, tok Jesus et brød, velsignet, brøt det og gav dem og sa: Ta, et! Dette er mitt legeme. Så tok Han kalken, og da Han hadde takket, gav Han den til dem, og de drakk alle av den. Og Han sa til dem: Dette er Mitt blod, den nye pakts blod, som blir utgytt for mange.

Lukas 22:17-20
Så tok Han kalken, takket og sa: Ta dette og del det mellom dere! For Jeg sier dere: Jeg skal fra nå av aldri mer drikke av vintreets frukt før Guds rike kommer. Og Han tok et brød, takket og brøt det, gav dem og sa: ”Dette er Mitt legeme, som blir gitt for dere. Gjør dette til minne om Meg!" På samme måte tok Han også kalken etter måltidet og sa: "Denne kalk er for dere.”




Holder i hælen - holder om Kristus

Tidslinje